Υποβολή Εργασιών ΕΝΕΦΕΤ, 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Font Size: 
Μάθηση Φυσικών Επιστημών σε Ερευνητικά Κέντρα και Μουσεία Επιστημών
Δημήτρης Σταύρου

Building: Δ
Room: Δ3-7Α
Date: 2017-04-07 06:15 PM – 20:15
Last modified: 13-03-2017

Abstract


Οργανωτής: Δημήτρης Σταύρου

Συμμετέχοντες: Κατερίνα Βορεάδου, Γιάννης Καρατάσιος, Μιχάλης Σιγάλας

Πολλές μελέτες τονίζουν τα οφέλη που αποκομίζουν οι μαθητές κατά την επίσκεψή τους σε οργανωμένους χώρους επιστήμης εκτός σχολείου. Για παράδειγμα, η επίσκεψη σε τέτοιους χώρους μπορεί να διεγείρει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών και να αποτελέσει κίνητρο για περαιτέρω ενασχόληση με τις ΦΕ. Συγχρόνως, τέτοια περιβάλλοντα μάθησης έχουν αποδειχθεί ότι είναι περισσότερο φιλικά και πιο ενθαρρυντικά στη συμμετοχή των κοριτσιών σε θέματα σχετικά με τις ΦΕ.
Το πρόβλημα όμως που συναντάται στις μέρες μας είναι το γεγονός ότι αν και υπάρχουν πολλοί τέτοιοι χώροι, εντούτοις δεν συνιστούν κάποιο ενιαίο δίκτυο που να συνδυάζεται με κάποιο τρόπο με την τυπική μάθηση, με αποτέλεσμα την αλληλοεπικάλυψη των προσπαθειών ή συχνά την αδυναμία οποιασδήποτε σύγκλισης μεταξύ αυτών. Συχνά οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί που διοργανώνουν τις επισκέψεις των μαθητών τους σε διάφορα επιστημονικά κέντρα δεν έχουν σαφείς εκπαιδευτικούς στόχους και αδυνατούν να συνδέσουν την συγκεκριμένη εμπειρία με τα εκάστοτε Προγράμματα Σπουδών. Επίσης, πολλές φορές οι μαθητές δεν συνδυάζουν την επίσκεψή τους σε έναν τέτοιο χώρο με τους προσδοκώμενους μαθησιακούς στόχους, με αποτέλεσμα να είναι ανέτοιμοι για κάτι τέτοιο όταν τους ζητηθεί. Το αποτέλεσμα είναι ότι τελικά επικρατεί η ψυχαγωγική διάσταση της επίσκεψης έναντι της εκπαιδευτικής.
Στο στρογγυλό τραπέζι θα συζητηθούν οι παραπάνω προβληματισμοί και θα διαπραγματευθούν τα παρακάτω ενδεικτικά ερωτήματα:
α) Ποιές αρχές λαμβάνονται υπόψη τόσο κατά το σχεδιασμό όσο και κατά την υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος σε ερευνητικό κέντρο / μουσείο επιστημών;
β) Πώς θα πρέπει να διαμορφωθεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ερευνητικού κέντρου / μουσείου επιστημών έτσι ώστε να επιτυγχάνεται μάθηση του επιστημονικού περιεχομένου;
γ) Σε ποιο βαθμό ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ερευνητικού κέντρου / μουσείου επιστημών βρίσκεται σε αντιστοιχία με το σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα;
δ) Ποιος ο ρόλος των εκπαιδευτικών κατά τη διαδικασία πραγματοποίησης μιας επίσκεψης σε ερευνητικό κέντρο / μουσείο επιστημών;